Pretestarea la matematică din clasa a 12-a, 2024

Pe 1 aprilie 2024, elevilor claselor a 12-a, profil real, nu le era a glume, căci au avut de scris pretestarea la matematică. Aceasta a provocat un val de discuții contradictorii, după ce elevii au ieșit din sălile de clasă, în care au stat 3 ore și au încercat din răsputeri să rezolve testul propus de minister.
Părerile s-au împărțit, căci pentru unii elevi și profesori, testul a fost destul de simplu, însă un număr mai mare l-au calificat drept complicat și cu multe „capcane”, care-ți solicitau nu doar competențele la disciplină, ci și vigilența.
Ca să te informăm corect și să îți faci o părere adecvată realității, noi ne-am propus să realizăm un studiu statistic, prin care totalizăm procentual opiniile elevilor de clasa a 12-a, care au scris pretestarea la matematică și au oferit un feedback referitor la complexitatea acesteia. La fel, pentru a clarifica situația și a te orienta spre o pregătire eficientă de bacalaureatul la matematică din 2024, am discutat cu profesorii de la Matematica.md, care ne-au oferit o analiză complexă a testului și câteva păreri legate de șansele de reușită a elevilor ce l-au scris.


Întâi de toate, să vedem ce zic elevii, candidații la bacalaureat la matematică din acest an. Întrebați, într-un sondaj lansat pe profilul de Instagram al școlii noastre – Matematica.md Profilul de Instagram Matematica.md, aceștia au lăsat o serie de comentarii, în care ne-au împărtășit impresiile de după pretestare.
Pentru unii, adică 34% din respondenți, pretestarea la matematică a fost ușoară. Aceștia au scris comentarii de tipul: a fost cea mai ușoară din toate câte au fost; destul de ușor; foarte ușoară, nu a fost grea deloc; cea mai ușoară dintre toate; ușor, 10 direct; ușoară, am luat 10 la ea etc. Printre aceste păreri, am identificat și comentarii care ne-au atras atenția, căci chiar dacă au spus că pretestarea era ușoară, acești elevi au avut unele ezitări, astfel, pentru o parte, testul nu a fost în totalitate ușor, aceștia spunând: foarte ușoară, dar amăgitoare; ușoară, în afară de ex. 10; destul de ușoară.

O altă categorie de respondenți, a fost cea pentru care pretestarea la matematică, din clasa a 12-a, 2024, s-a dovedit a fi deloc o surpriză, ci un test normal, mediu ca dificultate. Deși, mult mai puțini decât cei cărora pretestarea le-a părut floare la ureche, elevii claselor a 12-a, care au răspuns sondajului nostru și au spus că testul le-a părut obișnuit, au fost doar 15% din respondenți. Opțiunea lor a fost susținută prin comentarii de tipul: normală; dificilă la unele exerciții; nu atât de grea, trebuia de atras mai mult atenția la itemul 11; nu foarte grea, m-am încurcat doar puțin la DVA, la 11 și la ex. 12 etc.

După cum puteți observa, ne așteptăm la un procent destul de mare al elevilor pentru care pretestarea a fost grea, aceștia, în proporție de 51%, au scris comentarii ce reflectă dezamăgirea, frica și disperarea de care au fost cuprinși după ce au văzut testul și după ce și-au aflat rezultatele. Menționăm câteva opinii, precum: sincer, greu și mi se pare că mai complex decât a fost pretestarea de anul trecut; foarte greu; catastrofală; destul de complicat; a fost mult mai greu decât mă așteptam să fie; unii itemi m-au speriat; a fost cam greu, mai ales numărul 10, trigonometria și ultima problemă din geometrie etc.

După ce am făcut totalizarea rezultatelor sondajului cu elevii, ne-am întrebat: Oare chiar a fost așa dificilă pretestarea? De aceea am apelat la profesorii de la Matematica.md – Sergiu Budaianu și Dina Ceban, pe care i-am rugat să facă o analiză detaliată a pretestării. Înainte de a vă spune care sunt părerile profesorilor, vă amintim că Sergiu Budaianu, fondatorul Matematica.md & Examen.md, a distribuit, imediat după ce a devenit testul disponibil online: https://aee.edu.md/clasa-sesiunea-examen/sesiunea-2024?field_categoriia_value=pret , elevilor de clasa a 12-a, pretestarea la matematică din 2024, rezolvată pe nota 10, pentru ca aceștia să se autoevalueze și să afle cum se rezolvă corect itemii la care au greșit.

La fel, pentru a vă fi alături și a vă ajuta în pregătirea pentru examenul de bacalaureat la matematică, am organizat câte un live, distribuit pe paginile de Instagram, Facebook și YouTube ale Matematica.md (http://matematica.md ), în care, Sergiu Budaianu a realizat o lecție de pregătire de pretestare și, după aceasta, o lecție în care a rezolvat pretestarea și ați avut ocazia să înțelegeți unde și ce ați greșit și (cel mai important!) cum să rezolvați corect.

Acum, să vedem ce opinii au profesorii noștri:

Deci, după cum puteți observa, acest feedback este destul de pozitiv, iar testul nu a fost unul foarte complicat ori imposibil de rezolvat pentru un elev cu o reușită medie la matematică.
Dar, să vedem ce ne spune, în legătură cu pretestarea la matematică, din clasa a 9-a, sesiunea 2024, și Sergiu Budaianu. Conform aprecierilor lui, testul pe care l-ați avut de rezolvat poate fi caracterizat prin următoarele idei:
  • Sergiu Budaianu
    Fondatorul Matematica.md, Examen.md & Test.md
    • Pretestarea la bacalaureat din acest an a generat o singură obiecție: timp mai îndelungat de rezolvare. Unica problemă, aproape la fiecare item, a fost că pentru rezolvare trebuia să dai mai mult timp decât de obicei, decât la sesiunea de bază din anul trecut, la bacalaureat.
    • Complexitatea itemilor e în conformitate cu curriculumul aprobat de minister și nu au fost modificate subiectele, în sensul că, dacă la itemul 12 era binomul lui Newton și aplicațiile lui, atunci aceasta a și nimerit. La fel, structura la itemul 10, în care sunt limite, integrale, derivate, nu a fost schimbată.
    • Pentru cei care au sperat că vor obține nota 5 - 6, sau cred că sunt de nivelul dat, acest test, aș zice că, este mai complicat decât sesiunea de bază din anul trecut, dar nu este cu mult mai complicat, este doar necesar să cunoască anumite proprietăți mult mai bine. Adică, greșelile aici sunt destul de cruciale: dacă la un item ai greșit, pierzi destul de multe puncte și ție nu-ți ajunge din altă parte, de la alt item să obții punctele pentru nota 5, însă dacă vorbim de problema de geometrie, care este dată, acolo este o proprietate simplă, știută de majoritatea, care îți oferă ocazia să obții ușor 5 puncte (itemul 6).
    • Elevii care au sperat la 6 sau 8, aceștia au fost cei mai defavorizați, pentru că ei au de rezolvat mult mai mult pentru a obține această notă și timpul alocat de 3 ore, raportat la nivelul lor de cunoștințe, nu le va permite să obțină această notă. Majoritatea celor care învață real pe nota 7 sau 8, la școală, au obținut nota 6 sau 7, adică cu 1 punct mai puțin, ceea ce aș zice eu, că trebuie de luat în considerație de cei care au compus sesiunea de bază. Atunci când compun itemii care aduc elevul la nota 7 sau 8, să scadă puțin, nu atât complexitatea, cât volumul de lucru. Se poate de modificat condiția problemei, de exemplu, să nu se afle produsul dintre partea reală și partea imaginară a numărului complex Z, dar pur și simplu să se spună: aflați numărul complex Z și atunci complexitatea scade și îți mai rămâne timp să verifici.
    • Dacă vorbim despre cei care doresc nota 9 sau 10, atunci complexitatea testului ar trebui să nu fie schimbată, doar condițiile itemilor ar trebui modificate în așa fel, ca să-i rămână timp elevului să se și verifice. Dar, este și cealaltă parte a monedei: dacă dorești nota 9 , nota 10, înseamnă că știi matematică și aș zice ca profesor, dacă eu aș fi predat la liceu și i-aș fi învățat, aș fi făcut pregătire cu ei, atunci, pentru cei care doresc 9 și 10, materialul care se învață la liceu este suficient pentru a lua 10 la această pretestare.
    • În concluzie, pretestarea nu a fost complicată, nu au fost subiecte care să nu poată fi rezolvate, sau să nu se știe cum să se rezolve ori au ieșit din tiparul examenului de bacalaureat. În linii generale, aș zice că testul nu este greu. Problema este că nu îți ajung acele 3 ore ca să poți să și verifici ceea ce ai rezolvat.
    • Unica obiecție este de acordat mai mult timp elevilor pentru rezolvare, nu 3 ore, dar 4 sau să se modifice condițiile problemelor în așa fel ca să nu se mai facă 2 sau 3 pași în plus la un subiect oarecare, dar elevul să rezolve în 2-3-4 pași un item și să obțină acel punctaj de 5 sau 8 puncte per item, astfel se va reuși să se rezolve testul în timp util, să se verifice rezolvarea și elevii să obțină notele pe care le merită, conform cunoștințelor pe care le au.
    • Pe cei de clasa a 12-a vreau să-i încurajez și să le spun că Ministerul Educației și Cercetării va ține cont de rezultatele care au fost la pretestare și va schimba condițiile problemei în așa fel, ca să se rezolve în timp util fiecare item, deci nu temele le va schimba, ci condiția problemei. La fel, o să se țină cont de faptul că pretestarea a fost cu condiții mai complexe și trebuiau mai mulți pași de rezolvare pentru a obține maximul de puncte, asta înseamnă că această complexitate se va omite, pe alocuri, la sesiunea de bază, pentru a facilita și elevii care cunosc mai puțin matematica, dar, astfel, încurajează pe cei care cunosc foarte bine matematica. Succese la fiecare!
Sergiu Budaianu
Fondatorul Matematica.md, Examen.md & Test.md
  • Pretestarea la bacalaureat din acest an a generat o singură obiecție: timp mai îndelungat de rezolvare. Unica problemă, aproape la fiecare item, a fost că pentru rezolvare trebuia să dai mai mult timp decât de obicei, decât la sesiunea de bază din anul trecut, la bacalaureat.
  • Complexitatea itemilor e în conformitate cu curriculumul aprobat de minister și nu au fost modificate subiectele, în sensul că, dacă la itemul 12 era binomul lui Newton și aplicațiile lui, atunci aceasta a și nimerit. La fel, structura la itemul 10, în care sunt limite, integrale, derivate, nu a fost schimbată.
  • Pentru cei care au sperat că vor obține nota 5 - 6, sau cred că sunt de nivelul dat, acest test, aș zice că, este mai complicat decât sesiunea de bază din anul trecut, dar nu este cu mult mai complicat, este doar necesar să cunoască anumite proprietăți mult mai bine. Adică, greșelile aici sunt destul de cruciale: dacă la un item ai greșit, pierzi destul de multe puncte și ție nu-ți ajunge din altă parte, de la alt item să obții punctele pentru nota 5, însă dacă vorbim de problema de geometrie, care este dată, acolo este o proprietate simplă, știută de majoritatea, care îți oferă ocazia să obții ușor 5 puncte (itemul 6).
  • Elevii care au sperat la 6 sau 8, aceștia au fost cei mai defavorizați, pentru că ei au de rezolvat mult mai mult pentru a obține această notă și timpul alocat de 3 ore, raportat la nivelul lor de cunoștințe, nu le va permite să obțină această notă. Majoritatea celor care învață real pe nota 7 sau 8, la școală, au obținut nota 6 sau 7, adică cu 1 punct mai puțin, ceea ce aș zice eu, că trebuie de luat în considerație de cei care au compus sesiunea de bază. Atunci când compun itemii care aduc elevul la nota 7 sau 8, să scadă puțin, nu atât complexitatea, cât volumul de lucru. Se poate de modificat condiția problemei, de exemplu, să nu se afle produsul dintre partea reală și partea imaginară a numărului complex Z, dar pur și simplu să se spună: aflați numărul complex Z și atunci complexitatea scade și îți mai rămâne timp să verifici.
  • Dacă vorbim despre cei care doresc nota 9 sau 10, atunci complexitatea testului ar trebui să nu fie schimbată, doar condițiile itemilor ar trebui modificate în așa fel, ca să-i rămână timp elevului să se și verifice. Dar, este și cealaltă parte a monedei: dacă dorești nota 9 , nota 10, înseamnă că știi matematică și aș zice ca profesor, dacă eu aș fi predat la liceu și i-aș fi învățat, aș fi făcut pregătire cu ei, atunci, pentru cei care doresc 9 și 10, materialul care se învață la liceu este suficient pentru a lua 10 la această pretestare.
  • În concluzie, pretestarea nu a fost complicată, nu au fost subiecte care să nu poată fi rezolvate, sau să nu se știe cum să se rezolve ori au ieșit din tiparul examenului de bacalaureat. În linii generale, aș zice că testul nu este greu. Problema este că nu îți ajung acele 3 ore ca să poți să și verifici ceea ce ai rezolvat.
  • Unica obiecție este de acordat mai mult timp elevilor pentru rezolvare, nu 3 ore, dar 4 sau să se modifice condițiile problemelor în așa fel ca să nu se mai facă 2 sau 3 pași în plus la un subiect oarecare, dar elevul să rezolve în 2-3-4 pași un item și să obțină acel punctaj de 5 sau 8 puncte per item, astfel se va reuși să se rezolve testul în timp util, să se verifice rezolvarea și elevii să obțină notele pe care le merită, conform cunoștințelor pe care le au.
  • Pe cei de clasa a 12-a vreau să-i încurajez și să le spun că Ministerul Educației și Cercetării va ține cont de rezultatele care au fost la pretestare și va schimba condițiile problemei în așa fel, ca să se rezolve în timp util fiecare item, deci nu temele le va schimba, ci condiția problemei. La fel, o să se țină cont de faptul că pretestarea a fost cu condiții mai complexe și trebuiau mai mulți pași de rezolvare pentru a obține maximul de puncte, asta înseamnă că această complexitate se va omite, pe alocuri, la sesiunea de bază, pentru a facilita și elevii care cunosc mai puțin matematica, dar, astfel, încurajează pe cei care cunosc foarte bine matematica. Succese la fiecare!
  • Dina Ceban
    Profesoară de matematică în Moldova și România
    Referitor la pretestarea la matematică pentru clasa a 12-a, spune că:
    • Testul a fost unul de complexitate medie spre mare. Unele exerciții au fost neașteptate (4, 8, 10 c). Dar posibil acest lucru va ajuta elevii să înțeleagă unde mai au de lucrat, adică ce mai au de învățat sau de recapitulat.
    • Exercițiile de 5 puncte, dar și câteva din cele de 8 puncte au fost destul de accesibile, adică nota 6 s-ar putea lua nu foarte greu.
Dina Ceban
Profesoară de matematică în Moldova și România

Referitor la pretestarea la matematică pentru clasa a 12-a, spune că:

  • Testul a fost unul de complexitate medie spre mare. Unele exerciții au fost neașteptate (4, 8, 10 c). Dar posibil acest lucru va ajuta elevii să înțeleagă unde mai au de lucrat, adică ce mai au de învățat sau de recapitulat.
  • Exercițiile de 5 puncte, dar și câteva din cele de 8 puncte au fost destul de accesibile, adică nota 6 s-ar putea lua nu foarte greu.
Deci, cumva destul de încurajator pare acest feedback al profesorilor. Rămâne doar de lucrat la itemii mai dificili, de exersat rezolvarea acestora și de muncit, stabil și conștiincios, până la bacalaureat, căci mai este timp ca să schimbi lucrurile spre bine ori spre mai bine. Nu dispera și nu te lăsa intimidat de rezultatele pretestării din aprilie, chiar dacă nu a fost o glumă bună, pentru tine, păstrează-ți buna dispoziție și învață matematica, iar noi îți vom fi mereu alături cu sfaturi eficiente și explicații clare!
Succes!


Ți-a plăcut acest articol?