Pretestarea la matematică din clasa a 9-a, 2024

Un subiect la zi – pretestarea din clasa a 9-a, 2024, despre care ne-am propus să vorbim în acest articol, căci știm că te interesează foarte mult și ai unele întrebări, la care îți vom oferi răspunsuri.
Odată ce deja îți cunoști nota la pretestare și ai văzut baremul acesteia
(https://ance.gov.md/clasa-sesiunea-examen/sesiunea-2024-0?field_categoriia_value=pret ), sperăm că ți-ai făcut o impresie clară despre ce va fi și cum va fi la examen și ai apreciat rezultatul pe care l-ai obținut. Tot în urma pretestării, ai identificat ce știi și ce cunoști mai puțin, la ce itemi urmează să te mai pregătești și la care ai deja rezultate bune, deci te-ai pregătit suficient și eficient, în cei 9 ani de școală.

Acum, îți propunem să analizăm gradul de complexitate al testului, prin intermediul unui studiu de statistică, realizat de Matematica.md, imediat după ce s-a terminat pretestarea de clasa a 9-a, la matematică, sesiunea 2024. Respondenții au avut o singură întrebare: Cum ți-a părut pretestarea? și 3 variante de răspuns: ușoară, complexitate medie ori pentru mine – grea. Cei peste 200 de elevi de clasa a 9-a, care au răspuns sondajului nostru, în acest an, s-au distribuit în următorul mod:
  • elevi cărora pretestarea le-a părut ușoară: 12%;
  • cei care au considerat-o de complexitate medie: 46%
  • și cei pentru care aceasta a fost grea: 42%.

Pentru tine cum a fost? Dacă ți-a părut grea, înseamnă că mai ai de lucru și ar fi bine să începi a exersa mai intens itemii la care ai luat cel mai mic punctaj. În cazul în care ți-a părut pretestarea mediu de complicată, îți sugerăm să revezi itemii la care ai făcut greșeli și să însușești algoritmul corect de rezolvare a acestora, la fel, să atragi atenție temelor ce stau la baza acestor itemi și să nu uiți că având un rezultat mediu, ești cu un pas mai aproape de nota maximă. Exersare și pregătire îți recomandăm, chiar dacă vei spune că pretestarea la matematică pentru clasa a 9-a, din acest an, ți-a părut foarte ușoară. Această senzație nu ar trebui să fie un motiv pentru a te relaxa complet, căci examenul te poate surprinde neplăcut, dacă nu te vei pregăti continuu și vei uita și cele învățate până acum.
Deci, trebuie să înțelegi cum se rezolvă itemii ce ți-au dat bătăi de cap și să începi să-i exersezi mai intens. Apropo, pentru pregătirea ta, Matematica.md a organizat două live-uri cu Sergiu Budaianu, profesor de matematică și fondatorul Matematica.md & Examen.md, pe YouTube: unul, înainte de pretestare, în care ai avut ocazia să primești niște sfaturi utile despre cum să rezolvi eficient itemii din test și altul, după pretestare, în care ți s-a explicat cum trebuia de rezolvat corect fiecare item, așa ca să înțelegi unde ai greșit și, la examen, să nu o mai faci.
Analizând testul și baremul propus de minister pentru pretestarea la matematică, din clasa a 9-a, sesiunea 2024, profesorii de la Matematica.md au oferit un feedback și câteva sugestii legate de itemii cu care te-ai ciocnit în test.
În cele ce urmează, îți propunem o analiză profesionistă a Dinei Ceban, profesoară de matematică și formatoare de profesori de matematică în Moldova și România, în care vei regăsi comentarii și sugestii pentru fiecare item din pretestare și concluzii referitoare la complexitatea acesteia.
Dina Ceban
Profesoară de matematică în Moldova și România

A punctat următoarele aspecte:

  • Cu toate că a fost un test de examen după programa nouă (adică cea din 2022), structura lui nu s-a modificat,deci a fost cunoscută elevilor.
  • În general, exercițiile nu au fost complicate sau deosebite, însă s-ar fi putut comite greșeli la exercițiile 9, 11, 12. La aceste exerciții au fost condiții care trebuiau citite atent și înțelese corect, fiindcă au fost mai complexe.
  • Prima parte a testului (exercițiile 1-7) a fost chiar mai simplă decât de obicei. Dar și a doua parte a testului a fost rezolvabilă, însă nu foarte banală.
  • În concluzie, elevii ar fi putut obține nota 7 cu ușurință.
  • Dina Ceban
    Profesoară de matematică în Moldova și România

    A punctat următoarele aspecte:

    • Cu toate că a fost un test de examen după programa nouă (adică cea din 2022), structura lui nu s-a modificat, deci a fost cunoscută elevilor.
    • În general, exercițiile nu au fost complicate sau deosebite, însă s-ar fi putut comite greșeli la exercițiile 9, 11, 12. La aceste exerciții au fost condiții care trebuiau citite atent și înțelese corect, fiindcă au fost mai complexe.
    • Prima parte a testului (exercițiile 1-7) a fost chiar mai simplă decât de obicei. Dar și a doua parte a testului a fost rezolvabilă, însă nu foarte banală.
    • În concluzie, elevii ar fi putut obține nota 7 cu ușurință.
Deci, după cum puteți observa, acest feedback este destul de pozitiv, iar testul nu a fost unul foarte complicat ori imposibil de rezolvat pentru un elev cu o reușită medie la matematică.
Dar, să vedem ce ne spune, în legătură cu pretestarea la matematică, din clasa a 9-a, sesiunea 2024, și Sergiu Budaianu. Conform aprecierilor lui, testul pe care l-ați avut de rezolvat poate fi caracterizat prin următoarele idei:
  • Sergiu Budaianu
    Fondatorul Matematica.md, Examen.md & Test.md

    • În linii generale, pretestarea de clasa a 9-a la matematică nu a fost grea, nu a fost complexă, complicată. A fost doar cu unele momente mai specifice, la care elevii trebuia să atragă atenția. Dacă vorbim de volumul de lucru pentru rezolvarea itemilor, nu a fost un volum care depășește 2 ore de lucru, ceea ce este bine. Dacă vorbim de rezolvările itemilor, și aici un item este socotit ca fiind greu, dacă el are o singură metodă de rezolvare, observăm că majoritatea itemilor din acest test au putu fi rezolvați prin mai multe metode, ceea ce denotă faptul că nu a fost testul greu și a fost conceput foarte bine, în așa fel încât majoritatea elevilor să susțină evaluarea națională pe nota pe care o merită.
    • Testul a fost bine compus, a cuprins tot ce este necesar pentru a obține nota 6-7, iar cunoștințele elevilor sunt de ajuns pentru a obține, în mediu 6-7.
    • Pentru elevii care au sperat la notele 7 și 8, itemii au fost acceptabili, unii chiar foarte ușori, cum ar fi ecuația de gradul doi și problema de geometrie în spațiu, însă problemele celelalte au fost la nivel normal.
    • Elevii de nota 9 sau 10, au atestat doar o complexitate mai înaltă la itemul 11, ceea ce și era de așteptat. În fiecare an, itemul 11 este cel mai complex, este itemul pentru nota 10. Itemul 12, a fost de data aceasta relativ ușor, iar cei care doresc 9, l-au obținut ușor. Pentru 10 trebuie să cunoști mai multe, e și pe merit, până la urmă.
    • La nivel de sugestie: cred că se putea de formulat mai ușor condiția la problema cu procente și la problema cu radicali, itemul 4 și 5.
    • La final, doar vreau să-i încurajez pe cei de clasa a 9-a că sesiunea de bază va fi puțin adaptată așa ca să nu-i facă pe elevi să pice examenul, dar să-i încurajeze să scrie măcar ceva sau chiar tot pentru a obține nota pe care ei o doresc și o merită. Le doresc, desigur, succes la examen!
Sergiu Budaianu
Fondatorul Matematica.md, Examen.md & Test.md
  • În linii generale, pretestarea de clasa a 9-a la matematică nu a fost grea, nu a fost complexă, complicată. A fost doar cu unele momente mai specifice, la care elevii trebuia să atragă atenția. Dacă vorbim de volumul de lucru pentru rezolvarea itemilor, nu a fost un volum care depășește 2 ore de lucru, ceea ce este bine. Dacă vorbim de rezolvările itemilor, și aici un item este socotit ca fiind greu, dacă el are o singură metodă de rezolvare, observăm că majoritatea itemilor din acest test au putu fi rezolvați prin mai multe metode, ceea ce denotă faptul că nu a fost testul greu și a fost conceput foarte bine, în așa fel încât majoritatea elevilor să susțină evaluarea națională pe nota pe care o merită.
  • Testul a fost bine compus, a cuprins tot ce este necesar pentru a obține nota 6-7, iar cunoștințele elevilor sunt de ajuns pentru a obține, în mediu 6-7.
  • Pentru elevii care au sperat la notele 7 și 8, itemii au fost acceptabili, unii chiar foarte ușori, cum ar fi ecuația de gradul doi și problema de geometrie în spațiu, însă problemele celelalte au fost la nivel normal.
  • Elevii de nota 9 sau 10, au atestat doar o complexitate mai înaltă la itemul 11, ceea ce și era de așteptat. În fiecare an, itemul 11 este cel mai complex, este itemul pentru nota 10. Itemul 12, a fost de data aceasta relativ ușor, iar cei care doresc 9, l-au obținut ușor. Pentru 10 trebuie să cunoști mai multe, e și pe merit, până la urmă.
  • La nivel de sugestie: cred că se putea de formulat mai ușor condiția la problema cu procente și la problema cu radicali, itemul 4 și 5.
  • La final, doar vreau să-i încurajez pe cei de clasa a 9-a că sesiunea de bază va fi puțin adaptată așa ca să nu-i facă pe elevi să pice examenul, dar să-i încurajeze să scrie măcar ceva sau chiar tot pentru a obține nota pe care ei o doresc și o merită. Le doresc, desigur, succes la examen!
Observăm că și analiza lui Sergiu Budaianu este încurajatoare, deci nu ai motive să fii speriat de examenul la matematică de clasa a 9-a, în anul 2024, doar ai motive să te pregătești temeinic, să exersezi itemii pe care
nu-i poți realiza foarte bine și să gândești pozitiv, căci acest examen este o treaptă care te apropie de realizarea visului tău, la nivel de carieră, și îți deschide o nouă ușă, cea a vieții de licean, în care vei păși mult mai încrezut, având rezultatele dorite la matematică.
Noi îți dorim succes și îți suntem mereu alături!


Ți-a plăcut acest articol?